Politica

La realisaziun da la NVTA è ina lecziun exemplarica da la politica svizra. Bunamain 40 onns hai durà fin che las differentas regiuns e gruppaziuns politicas èn sa cunvegnidas davart il trassé actual e davart la finanziaziun. Quai che dura ditg, è francà en moda tant pli stabila en il pajais. Cun la NVTA fa la Svizra dentant er politica exteriura: En las tractativas cun l'Uniun europeica gioga la NVTA ina rolla impurtanta, perquai ch'ella collia il nord cun il sid da l'Europa. Ella sa porscha sco soluziun per dumagnar ecologicamain la circulaziun creschenta da traffic.

1853

Il comité etern

Il Gottard: muntognas, mitus, emprestanum. Dapi l’onn 1860 exista il comité da medem num ch’accelerescha la renovaziun da la lingia da viafier tras las Alps.

Guardar l'eveniment
30 avrigl 1909

Statalisaziun da la viafier dal Gottard

Las VFF naschan da la statalisaziun da las grondas viafiers svizras privatas. Sco ultima vegn integrada la viafier dal Gottard che sa demussa sco lingia la pli rentabla.

Guardar l'eveniment
1960

Visiunaris

Spühler, Gnägi, Bonvin, Ritschard, Schlumpf: quests cussegliers federals èn tuts visiunaris da la NVTA.

Guardar l'eveniment
24 zercladur 1965

Auto vs. viafier

Ditg è la viafier in pau ordavant, ma cun l'avertura dal tunnel da via dal Gottard, l'onn 1980, concurrenzescha il traffic sin via transalpin la viafier.

Guardar l'eveniment
5 zercladur 1971

Vieuta da la politica d'ambient

Durant ils onns 1970 vegn la populaziun sensibilisada ecologicamain: Muria dal guaud e protecziun da las Alps èn las devisas. La NVTA profita da quai.

Guardar l'eveniment
1981

Coordinaziun en il traffic da viafier

Las vias e las viafiers vegnan planisadas e construidas senza lunga coordinaziun. Entant che la rait da vias daventa pli e pli moderna, resta la viafier enavos. L'onn 1981 intervegn la Confederaziun.

Guardar l'eveniment
1988

Realisaturs e realisatura

Ogi, Leuenberger, Leuthard: Quests cussegliers federals e questa cussegliera federala realiseschan la NVTA.

Guardar l'eveniment
1. mars 1989

Soluziuns transcunfinalas

La Conferenza europeica dal traffic metta l'onn 1989 a Francfurt al Main ils binaris per la viafier. Per la Svizra sa participescha Adolf Ogi a la conferenza.

Guardar l'eveniment
28 november 1989

La Svizra orientala sto desister

La viafier orientala da las Alps è il siemi da la Svizra orientala. Suenter che quest siemi n'è betg ì en vigur, vegn la regiun dentant resguardada en la varianta da rait.

Guardar l'eveniment
3 october 1991

Il parlament vul la NVTA

Cur ch'il parlament s'exprima a favur da la construcziun da la NVTA, preschenta el arguments da la politica regiunala, ecologica ed europeica.

Guardar l'eveniment
1. matg 1992

Cunvegna cun l'Europa

Avant che la NVTA vegnia concludida dal pievel, introducescha la politica il project en las tractativas cun l'Europa.

Guardar l'eveniment
26 settember 1992

Gea a la NVTA

Il suveran accepta cleramain il project NVTA, pia tranter auter la construcziun nova dals tunnels dal Gottard, dal Ceneri e dal Lötschberg.

Guardar l'eveniment
5 december 1992

Na al Spazi economic europeic (SEE)

Cur che la Svizra decida stretgamain na al Spazi economic europeic, stagnan sias tractativas da la polizia da traffic cun l'Europa.

Guardar l'eveniment
19 favrer 1994

Gea a l'Iniziativa da las Alps

Il gea surprendent da las votantas e dals votants svizzers a l'Iniziativa da las Alps accelerescha il svilup da la NVTA.

Guardar l'eveniment
19 favrer 1995

Glisch verda per la varianta da rait

Il Cussegl federal conferma la NVTA sco varianta da rait. Tras quai pon vegnir construidas las duas axas Gottard-Ceneri e Lötschberg.

Guardar l'eveniment
28 matg 1995

Politica da traffic sco politica da finanzas

Il Cusseglier federal Otto Stich è persvadì che la NVTA vegnia a custar dapli che las 14 milliardas francs presumadas.

Guardar l'eveniment
1995

Rotterdam–Genua

La renovaziun da la lingia da martganzia Rotterdam–Genua avanza mo plaunsieu. Cun la colliaziun als ports da mar è l’Italia en retard.

Guardar l'eveniment
17 avrigl 1996

Ils giavischs da l'Uri

Il chantun Uri è spezialmain pertutgà da la construcziun da l'axa dal Gottard. El vul spustar il traject d'access al tunnel da viafier en il munt. I resultan tractativas plain conflicts cun la Confederaziun.

Guardar l'eveniment
28 november 1998

Gea al Conclus federal davart la construcziun e la finanziaziun da projects d'infrastructura dal traffic public (FTP)

La finanziaziun da la NVTA è garantida: L'infrastructura da viafier da la Svizra duai vegnir modernisada per pli che 30 milliardas francs.

Guardar l'eveniment
17 december 1998

La surveglianza

Ch'il project grond procedia giuridicamain en in stadi irreproschabel e cunvegnentamain, controlla la Delegaziun da surveglianza dal parlament.

Guardar l'eveniment
13 zercladur 1999

Adattaziuns nunobservadas

Strusch observà da la publicitad, anticipescha il Cussegl federal puspè la construcziun dal tunnel a dus binaris Turitg-Thalwil.

Guardar l'eveniment
20 matg 2000

La fin da la limita da 28 tonnas

Da nov dastgan traversar la Svizra camiuns d'in pais da 40 tonnas. Persuenter accepta la UE la taxa sin il traffic da camiuns pesants.

Guardar l'eveniment
16 december 2003

Gea al tunnel da basa dal Ceneri

La finanziaziun dal tunnel dal Ceneri è contestada. Il Cusseglier federal Moritz Leuenberger s'engascha vehementamain per quest tunnel.

Guardar l'eveniment
19 mars 2009

L'etappa da 5,4 milliardas

Quant custa la NVTA? Emprimas stimaziuns presuman 12 milliardas francs. L'onn 2009 conceda il parlament la summa supplementara e decisiva da 5,4 milliardas.

Guardar l'eveniment
11 avust 2017

Traffic vulnerabel

La stad 2017 èn sfundrads binaris a Rastatt. Silsuenter na funcziunava nagut pli. L’incap mussa, ch’il sistem da viafier europeic è fragil.

Guardar l'eveniment
2019

Escher forever?

La lingia dal Gottard reussescha grazia a la politica da Basilea, grazia a la nova tecnica da construir tunnels e grazia ad in consens internaziunal. L'influenza dad Escher vegn survalitada.

Guardar l'eveniment