Enturn l'onn 1800 dovran viagiaturas e viagiaturs almain 10 dis per ils 310 kilometers da Basilea fin al cunfin talian, en cas da trid'aura 20 dis e dapli. Cun l'avertura dal stradun sur il Gottard l'onn 1830 sa reducescha il temp da viadi massivamain: cun charrotschas e cun bastiments dura el – senza pausas – 36 uras da Basilea fin a Chiasso. Suenter la construcziun da la viafier dal Gottard dovran ins anc 8 uras e 15 minutas per quest traject. En il decurs dal 20avel tschientaner sa reducescha il temp da viadi successivamain a 4 uras e 20 minutas. Grazia a la NVTA dumognan ins oz – sesend patgific – la lingia en 3 uras e 40 minutas. Quai è 65 giadas pli svelt che enturn l'onn 1800.
« Per la partenza dals trens èn sulettamain decisivas las uras da las staziuns ch'èn accordadas cun l'ura da telegraf federala (temp da Berna). »
Viafier dal Gottard, Urari, 1. da zercladur 1885